Hambaarst Ursula Kütt jagab särava naeratuse nippe!

Foto: Shutterstock

Lasid just hambaarstil viimase augu parandada ja võib-olla isegi valgendasid hambaid. Selleks, et imeilus naeratus säiliks kauem, tuleb lisaks hammaste pesemisele ja hambaniidi kasutamisele jälgida veel mõnda põhitõde.

Hambaarst Ursula Kütt jagab õpetussõnu.

#1
Sulle meeldib vahel nautida punast veini või musta teed? Või äkki on sinu lemmikud hoopis koolajoogid? Sel juhul kipub säravvalge naeratus kiirelt tuhmuma. Kohe pärast värviliste söökide ja jookide tarbimist tuleks juua vett ja loputada suud. Esiteks uhub see ära suure osa jääkidest hammaste ümbruses ja teiseks stimuleerib sülje eritust, mis taastab suus pH-taseme.

 

#2
Toores porgand, õun, pirn, kurk ja põhimõtteliselt ükskõik milline muu kõvem puuvili/juurvili aitab hambad päeva jooksul puhtana hoida. Neid närides puhastad hammaste pinda mehaaniliselt ja stimuleerid sülje eritust.

 

#3
Tervete hammaste ja suuhügieeni jaoks on ülimalt tähtis ka keele puhastamine. Ka üks peamisi halva hingeõhu tekitajaid on just keelel asuvad bakterid. Kuigi paljud inimesed kasutavad keele puhastamiseks oma hambaharja, siis tegelikult saab palju parema tulemuse spetsiaalset keelekaabitsat kasutades.
PS! Mõistlik oleks ka põskede sisepinnad harjaga kergelt üle käija.

 

#4
Aeg-ajalt võib hambaid soodaveega loputada – see eemaldab hammastelt plekid ja muudab need valgemaks. Soodaga hammaste pesemisel tuleks aga ettevaatlik olla, kuna sooda molekul on teravate nurkadega, võib see emaili (hambavaapa) kahjustada. Seega ei tohiks seda teha mitte tihedamini kui kord paari kuu tagant, kasutades pehmet harja, mis ei kraabiks liigselt emaili.

 

#5
Pese hambaid esimese asjana hommikul ärgates ja viimase asjana õhtul magama minnes.
Sülje põhifunktsioonideks on suuõõne pehmete ja kõvade kudede kaitse happe ja patogeeniliste mikroobide rünnaku eest. Magades väheneb süljeeritus, kuna pidev neelamine ei laseks meil rahulikult magada. Selle aja jooksul on mikroobidel hea toimetada, sest sülg ei uhu neid regulaarselt minema.
Hambaid on soovitatav pesta esimese asjana hommikul või siis tuleks pärast hommikusööki oodata vähemalt pool tundi hammaste pesemisega. Süües ja juues tekib suus happerünnak, mis muudab hambavaaba pehmeks. Happerünnak kestab ka veel pärast söömise lõpetamist. Kui sel ajal hambaid pesema hakata, on hambavaap happerünnakust veel pehme ning on tõsine oht hambavaapa püsivalt kahjustada. Kuid kuna hommikuti on kõigil kiire, siis on soovitav pesta hambad ärgates, seejärel süüa ning pärast sööki võtta üks ksülitooli sisaldav pastill või närimiskumm.

 

#6
Selleks, et hambad oleksid terved ja ilusad, peavad ka igemed olema terved. Igemehaigused võivad põhjustada hammaste lagunemist või hammaste liikuvus suureneb ning lõpuks võib selle tagajärjel ka hamba kaotada. Seetõttu on väga oluline igemete eest hoolt kanda.
Pehme hambaharjaga iga päev masseerimine kiirendab vereringet igemetes. Lisaks hammaste harjamisele, kasuta ka toniseerivat õli, soovitatavalt eukalüpti või piparmündi oma, sest neil on antiseptilised omadused ja need aktiveerivad vereringet. Pane natuke õli puhtale näpuotsale ja masseeri igemeid ringjate liigutustega seestpoolt ja väljastpoolt.

 

#7
Oil pulling ehk õliga suu loputamine mõjub samuti hästi nii hammastele kui ka igemetele. Selleks sobivad näiteks seesamiõli, kookosõli (neist kõige meeldivama maitsega!), linaseemneõli, avokaadoõli jne. Võta lusikatäis õli ja loputa sellega suud 15 minuti jooksul, et hambaid tugevamaks muuta ja kiskuda nendest välja parkaineid (kohvi, punane vein, punapeet jne). Seejärel loputa suud sooja, kergelt soolase veega ja pese hambaid oma tavalise hambapastaga.

#8
Üsna tavaline hambaid pöördumatult kahjustav tegevus on sidruniga tee joomine. Kuna teed juuakse reeglina kuumalt, siis kujuneb kontaktaeg hammastega väga pikaks. Tees ligunenud sidruniviilu hammaste vahel lutsimine võib aga olla katastroofiliste tagajärgedega harjumus.
Ka külmale joogiveele tuleks pigem lisada kurgi- kui sidruniviile.